Podręcznik do debat
Głównym rezultatem projektu jest podręcznik do debat historycznych. Podręcznik jest przeznaczony dla nauczycieli prowadzących lekcje z wykorzystaniem metody debat, organizatorów turniejów debat, a przede wszystkim uczniów szkół ponadgimnazjalnych, pragnących doskonalić sztukę debaty.
Cele publikacji:
- popularyzacja wiedzy o historii polskiej polityki zagranicznej w obszarze Europy Środkowo-Wschodniej;
- przekazanie nauczycielom praktycznych pomocy dydaktycznych do pracy z młodzieżą;
- przekazanie uczniom materiałów do samodzielnego rozwijania umiejętności związanych z debatowaniem;
- popularyzacja wiedzy na temat debaty, jako narzędzia dydaktycznego.
Podręcznik składa się z dwóch części - teoretycznej i praktycznej.
Część teoretyczną stanowią: rozdział wprowadzający o debatach oksfordzkich w systemie Akademickich Mistrzostw Polski Debat Oksfordzkich zawierający m.in. opis i metodologię debaty, ćwiczenia indywidualne dla uczniów przygotowujących się do debat oraz rozdział prezentujący debatę, jako narzędzie dydaktyczne, adresowany do nauczycieli pracujących z uczniami tą metodą.
Część praktyczna składa się z 10 rozdziałów historycznych stanowiących praktyczne podpowiedzi zastosowania omawianej metody. Rozdziały zawierają fragmenty tekstów źródłowych wraz z zadaniami, odnośniki do stron internetowych oraz wykaz bibliografii poświęconych zagadnieniom związanym z historią stosunków międzynarodowych Polski w Europie Środkowo-Wschodniej.
Kliknij, aby pobrać podręcznik online.
Rzeczą wartą podkreślenia i pochwalenia jest dobór przygotowanych materiałów pomocniczych. Posiadają one bardzo zróżnicowany charakter - od tekstów naukowych i popularnonaukowych począwszy, przez materiał ikonograficzny, a na materiałach audiowizualnych kończąc.
Wyselekcjonowane materiały pomocnicze są bardzo wygodnym rodzajem "gotowca", który w sposób poprawny merytorycznie pomaga korzystającym z nich zorganizować debatę i uczestniczyć w niej. Równocześnie jednak nie daje gotowej wiedzy i nie podsuwa gotowych rozwiązań.
Podkreślić należy użyteczność (teoretyczną i praktyczną) pozycji dla szerokiego grona odbiorców. Niewątpliwie publikacja stanie się kolejnym przyczynkiem do popularyzacji debat oksfordzkich.
Fragmenty pochodzące z recenzji podręcznika przygotowanej przez dr. hab. Karola Sanojcę z Uniwersytetu Wrocławskiego.
Realizacja projektu możliwa była dzięki środkom pozyskanym z Departamentu Dyplomacji Publicznej i Kulturalnej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w ramach konkursu: "Wsparcie wymiaru samorządowego i obywatelskiego polskiej polityki zagranicznej - 2016".