tel: +48 790 331 828 / [email protected]

Podręcznik do debat

 

Głównym rezultatem projektu jest podręcznik do debat historycznych. Podręcznik jest przeznaczony dla nauczycieli prowadzących lekcje z wykorzystaniem metody debat, organizatorów turniejów debat, a przede wszystkim uczniów szkół ponadgimnazjalnych, pragnących doskonalić sztukę debaty.

 

Cele publikacji:

  • popularyzacja wiedzy o historii polskiej polityki zagranicznej w obszarze Europy Środkowo-Wschodniej;
  • przekazanie nauczycielom praktycznych pomocy dydaktycznych do pracy z młodzieżą;
  • przekazanie uczniom materiałów do samodzielnego rozwijania umiejętności związanych z debatowaniem;
  • popularyzacja wiedzy na temat debaty, jako narzędzia dydaktycznego.

 

Podręcznik składa się z dwóch części - teoretycznej i praktycznej.

 

Część teoretyczną stanowią: rozdział wprowadzający o debatach oksfordzkich w systemie Akademickich Mistrzostw Polski Debat Oksfordzkich zawierający m.in. opis i metodologię debaty, ćwiczenia indywidualne dla uczniów przygotowujących się do debat oraz rozdział prezentujący debatę, jako narzędzie dydaktyczne, adresowany do nauczycieli pracujących z uczniami tą metodą.

 

Część praktyczna składa się z 10 rozdziałów historycznych stanowiących praktyczne podpowiedzi zastosowania omawianej metody. Rozdziały zawierają fragmenty tekstów źródłowych wraz z zadaniami, odnośniki do stron internetowych oraz wykaz bibliografii poświęconych zagadnieniom związanym z historią stosunków międzynarodowych Polski w Europie Środkowo-Wschodniej.

 

 

Kliknij, aby pobrać podręcznik online.

 

 

Rzeczą wartą podkreślenia i pochwalenia jest dobór przygotowanych materiałów pomocniczych. Posiadają one bardzo zróżnicowany charakter - od tekstów naukowych i popularnonaukowych począwszy, przez materiał ikonograficzny, a na materiałach audiowizualnych kończąc. 

 

Wyselekcjonowane materiały pomocnicze są bardzo wygodnym rodzajem "gotowca", który w sposób poprawny merytorycznie pomaga korzystającym z nich zorganizować debatę i uczestniczyć w niej. Równocześnie jednak nie daje gotowej wiedzy i nie podsuwa gotowych rozwiązań. 

 

Podkreślić należy użyteczność (teoretyczną i praktyczną) pozycji dla szerokiego grona odbiorców. Niewątpliwie publikacja stanie się kolejnym przyczynkiem do popularyzacji debat oksfordzkich.

 

Fragmenty pochodzące z recenzji podręcznika przygotowanej przez dr. hab. Karola Sanojcę z Uniwersytetu Wrocławskiego.

 

Realizacja projektu możliwa była dzięki środkom pozyskanym z Departamentu Dyplomacji Publicznej i Kulturalnej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w ramach konkursu: "Wsparcie wymiaru samorządowego i obywatelskiego polskiej polityki zagranicznej - 2016".